GM en andere Amerikaanse merken

De GM-Amerikanen werden veel beter verkocht dan de Amerikaanse Fords totdat Hessing Ford USA ging vertegenwoordigen aan het eind van de jaren zeventig. De bekendste GM-dealers stonden bekend onder de naam “The Great Four”, dat waren Honders uit Utrecht, Lathouwers uit Den Bosch, Pietersen uit Rotterdam, Riva uit Amsterdam. Verder waren er nog een stuk of 40 andere GM-dealers in Nederland. De dealers van de Amerikaanse GM-merken plaatsten in de jaren zeventig regelmatig advertenties in de Telegraaf en andere dagbladen.
Na de devaluatie van de dollar begin jaren zeventig ging de verkoop van Amerikanen fors omhoog. In de eerste helft van 1973 verkochten de GM-dealers 230 Amerikanen en in de eerste helft van 1974 waren dat er 566. Er waren diverse “grijze” importeurs in die tijd zoals Hessing de Bilt, Eglass Rijssen, Bastings Schimmert, Zoet Voorburg, Auto Keizer Eindhoven, Penders Vlaardingen, Rietveld Woerden die waarschijnlijk samen ongeveer net zoveel GM-Amerikanen verkochten.
De GM dealers verlaagden de prijzen zodat ze met de grijze importeurs konden concurreren.
In 1972 was de vanafprijs van een Cadillac Fleetwood 66.536 gulden en in 1977 was die 51.988 gulden incl. BTW.
Deze werd echter nauwelijks verkocht in Nederland.
Maar de Seville die in 1976 werd gelanceerd werd goed verkocht door de GM-dealers en de grijze importeurs. De Golden Eagle zoals de GM-dealers zich noemden verkochten de Seville in 1977 vanaf
60.561 gulden. In 40 jaar tijd van 1977 tot 2016 zijn in het algemeen prijzen met een factor 2,5 hoger geworden. Om een vergelijking te maken zou een Seville, destijds het topmodel van Cadillac en praktisch gezien de duurste Amerikaan, nu ongeveer € 68.000 kosten. Door de zeer hoge BPM van dik € 33.000 kost het huidige topmodel van Cadillac nu ruim € 100.000.

In het begin van de jaren negentig werden de GM-Amerikanen goed verkocht. In 1992 werden in Europa 20.000 GM-Amerikanen verkocht. De Chevrolet Corsica verkocht goed met een prijs van rond 40.000 gulden. Ook de Cadillac STS verkocht goed, in 1993 werd die verkocht vanaf 147.500 gulden (de Northstarversie was toen 159.950 gulden), de dollarkoers was toen rond 1,80 gulden. De STS was een stuk duurder dan de Lincoln MkVIII en de Buick Park Avenue die in 1994 vanaf 112.800 gulden te koop was.

Just another WordPress site